Etický kodex zaměstnanců MŠ Štěchovická s odloučeným pracovištěm MŠ Rembrandtova
Jako morální závazek upravující mravní postoje, chování a jednání všech zaměstnanců vůči dětem i zákonným zástupcům, spolupracovníkům, partnerům, veřejnosti i škole samotné.
Etický kodex není obecně závazným právním předpisem, ale je souborem pravidel doplňujícím tyto předpisy. Usilujeme o styl otevřený a respektující hodnoty lidí, kteří jej pomáhají vytvářet. Chceme tak vytvořit stabilní školu, poskytující kvalitní výuku a napomáhající rozvoji dětí v příjemném a bezpečném prostředí při respektování individuality každého člověka. Základními hodnotami pro vybudování a udržení důvěry veřejnosti jsou kvalita, osobní přístup, odpovědnost, efektivita a týmová spolupráce. Naší snahou je zajistit škole prosperitu a dětem co nejkvalitnější vzdělání.
Etický kodex ředitelky a vedoucích pracovníků
Být si vědoma, že:
- atmosféra vztahů na pracovišti výrazně ovlivňuje motivaci zaměstnanců
- lidé Vás budou následovat, pokud jim půjdete příkladem
- žádostí zmůžete více než příkazem
- pochvala je větší motivace než kritika
- zajišťujete dodržování společně stanovených pravidel
- usnadňujete pracovní postupy
- je důležité mít s lidmi trpělivost a naslouchat jim
- podpora vzdělávání pedagogů napomáhá jejich rozvoji profesních znalostí i dovedností a rozvoji osobnosti
Etický kodex pedagogů:
Ve vztahu k sobě:
- respektuje své potřeby a pocity, je schopen je vyhodnotit a zpracovat
- dbá o svůj osobnostní a profesní rozvoj soustavným sebevzděláváním
- pečuje o sebe ve všech rovinách
Ve vztahu ke kolegům:
- respektuje v rámci profesních kompetencí soukromí kolegů a jejich osobnostní odlišnosti
- je si vědom hranice profesních a osobních vztahů v týmu
- své poznatky získané sebevzděláváním předává kolegům a uplatňuje ve výchovně vzdělávacím procesu
- v pracovním kolektivu preferuje pedagogický pracovník týmovou práci, neznevažuje profesionální způsobilost kolegů, chápe, že otevřená komunikace a spolupráce je zásadním mechanismem v procesu organizování výchovného a vzdělávacího procesu
Ve vztahu k dětem:
- zná a reflektuje potřeby dětí, respektuje individuální odlišnosti a vytváří bezpečný prostor s jasnými hranicemi, ve kterém otevřeně a srozumitelně komunikuje
- vědomě směřuje k celostnímu rozvoji potenciálu dětí, je vzorem k nápodobě
- vědomě umožňuje dětem bezpečně riskovat a pracovat s chybou
Ve vztahu k rodičům dětí:
- je si vědom hranic profesních a osobních vztahů s rodiči a zachovává mlčenlivost o důvěrných informacích rodiny
- respektuje expertní roli rodiče k jeho vlastnímu dítěti a otevřeně a kompetentně s rodiči komunikuje o rozvoji dítěte
- aktivně vytváří prostor pro spolupráci s rodiči
Ve vztahu k instituci:
- souzní a jedná v souladu s filosofií, pedagogickými východisky, cíli a metodami školy
- pracovník spolupracuje s kolegy a dalšími odborníky i laiky vždy v zájmu dítěte
Ve vztahu k okolnímu prostředí:
- prezentuje svou práci v souladu s filosofií školy a jedná v souladu s udržitelným rozvojem v sociální, ekonomické i ekologické rovině
Etický kodex provozních zaměstnanců
- vytváří příjemné, bezpečné prostředí, ke všem je vstřícný, ohleduplný
- dbá na svůj zevnějšek a svým chováním je ostatním příkladem
- respektuje psychickou a fyzickou autonomii a jedinečnost jak dětí, tak i spolupracovníků a zákonných zástupců
- respektuje svou osobnost a své potřeby, má právo na seberealizaci
- je loajální vůči škole, dbá o další zlepšování dobrého jména školy
- spoluvytváří poslání i vizi školy a je příkladem ostatním